Ścieżki kariery absolwentów architektury
Diagram ilustruje losy absolwentów architektury po ukończeniu studiów. Pokazuje, jak szeroki 'strumień' absolwentów dzieli się na mniejsze 'potoki', obrazując ich dalsze ścieżki zawodowe. Wykres to wizualizacja 'nieszczelności' systemu kształcenia - pokazuje, jak duża część kapitału ludzkiego, w który zainwestowano publiczne pieniądze, 'rozpływa się' po drodze do zawodu architekta IARP.
Wykres jest argumentem w dyskusji o efektywności systemu edukacji i jego powiązaniu z rynkiem pracy. Pokazuje, że produkujemy dużą liczbę specjalistów, których dalszych losów nie śledzimy, a których potencjał może być marnowany.
Orientacyjna liczba absolwentów wydziałów architektury
Wykres słupkowy pokazuje roczną liczbę osób, które ukończyły studia na kierunku architektura. Dane podzielone są na kategorie: 'dane rzeczywiste' (potwierdzone) oraz 'dane estymowane' (prognozowane na podstawie danych GUS).
Zjawisko to łączy się z wykresem średniej liczby pozwoleń na architekta IARP. Każdy nowy rocznik absolwentów, nawet mniejszy niż poprzednie, dokłada się do ogólnej puli architektów, przez co 'tort do podziału' dzieli się na więcej osób.
Orientacyjny rozkład geograficzny absolwentów architektury
Wykres przedstawia, z których województw pochodzi najwięcej absolwentów architektury w latach 2014-2023. Dane pokazują bezwzględną liczbę absolwentów z danego regionu oraz ich procentowy udział w ogólnej liczbie absolwentów w Polsce. Wykres to mapa "kuźni talentów" polskiej architektury. Pokazuje, gdzie koncentrują się ośrodki akademickie kształcące przyszłych projektantów.
Z perspektywy rynku pracy, województwa z dużą liczbą absolwentów to miejsca o największej podaży młodych pracowników, co może prowadzić do niższych stawek dla początkujących architektów i większej konkurencji o staże. Należy też podkreślić, że system obowiązkowych praktyk dodatkowo zwiększa pulę rąk do pracy na początkowych stanowiskach każdego roku.
Demografia 18-latków w Polsce
Wykres liniowy przedstawia, jak zmieniała się w Polsce liczba osób w wieku 18 lat. To podstawowy wskaźnik demograficzny, pokazujący wielkość roczników wchodzących w dorosłość i na rynek edukacji wyższej. Wykres to fundament do zrozumienia trendów w polskim szkolnictwie wyższym. Liczba 18-latków to 'pula', z której rekrutują się przyszli studenci, w tym architekci.
Zrozumienie trendu demograficznego jest kluczowe. Pokazuje złożoną presję na zawód architekta – z jednej strony rosnącą konkurencję na rynku pracy, z drugiej potencjalne wyzwania związane z poziomem przygotowania nowych kadr.
Zmiana liczby absolwentów na tle demografii
Wykres liniowy pokazuje procentową zmianę liczby absolwentów różnych grup w stosunku do roku bazowego (2014). Porównuje trzy trendy: Zmiana liczby 18-latków - jak zmieniała się populacja w wieku rozpoczynania studiów (z przesunięciem o 5 lat), Zmiana liczby absolwentów architektury - dynamika popularności tego kierunku oraz Zmiana liczby wszystkich absolwentów studiów magisterskich - ogólny obraz trendów w szkolnictwie wyższym. Wykres to narzędzie do zrozumienia, czy architektura staje się bardziej czy mniej popularnym kierunkiem na tle ogólnych trendów demograficznych i edukacyjnych.
Obserwowanie tych trendów pozwala zrozumieć pozycję architektury na tle rynku edukacyjnego. Mimo wciąż dużego prestiżu, kierunek musi konkurować o coraz mniejszą pulę talentów z branżami postrzeganymi jako bardziej dochodowe i przyszłościowe.